به گزارش شهرآرانیوز؛ چهاربار بوق اشغال و پنجتماس بدون ارتباط با اپراتور. این نتیجه کسب شده برای ۲۴ دقیقه تلاش به منظور ارتباط مستقیم با اپراتورهای سرشماره ۱۲۴ است. سرشمارهای که با هدف ارتباط مردمی با مسئولان برای رصد بازار و قیمتها ایجاد و مقرر شد به عنوان یک پل ارتباطی بین مردم و سازمانهای نظارتی عمل کند و به شهروندان این امکان را بدهد تا شکایات خود را در زمینههای مختلفی مانند گرانفروشی، کمفروشی، تقلب در کالا و خدمات و تخلفات صنفی ثبت کنند.
در شرایط حال که همه مردم پای کار آمدهاند تا هر کدام در مدیریت بازار نقشآفرین باشند، نقاط ضعف سامانههای نظارتی و ارتباطی با مردم، میتواند کارکرد و ماهیت اصلی راهاندازی این سامانهها را دستخوش نقدهایی به لحاظ کارایی کند.
در همین راستا یکی از شهروندان به شهرآرا میگوید: چند روز است که با سامانه۱۲۴ برای اعلام تخلف تماس میگیرم، اما موفق به ارتباط نمیشوم. بارها در خبرها اعلام شده که مردم هر نوع سوءاستفاده را به شمارههایی نظیر۱۲۴ و ۱۳۵ اعلام کنند. با این همه، من موفق به گفتوگو و اعلام گزارش نشدهام.
شهروندی دیگری نیز کاربرد سامانههای ارتباط مردمی دستگاههای نظارتی مانند ۱۲۴ و ۱۳۵ را در شرایط کنونی بسیار مهم برمیشمارد و میگوید: این سرشمارهها تنها راه ارتباط مردم با مسئولان برای نظارت است.
این شهروند میافزاید: اطلاعرسانیهای مردم از شرایط بازار میتواند کمک بزرگی به افزایش نظارتهای این سازمانها داشته باشد. به عبارت سادهتر مردم میتوانند بازوی قوی این سازمانها باشند. در چنین شرایطی چرا پاسخگویی این سامانهها به مردم اینقدر ضعیف و با چالش است؟ مردم به دنبال سهولت و راحتی هستند، اما در سامانه۱۲۴ اینگونه نیست. یا وصل نمیشود یا بعد از زمان طولانی انتظار، پاسخی از آن سوی خط شنیده نمیشود.
در ادامه با توجه به این دغدغه مردمی با سامانه۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند ساعت متفاوت تماس میگیریم. در همین راستا و به منظور ارتباط با اپراتور این سامانه ۹ مرحله تماس گرفتیم. از این تعداد تماس چهاربار با بوق اشغال روبهرو شده و پنجمرحله دیگر نیز با پیام ضبط شدهای مواجه میشویم.
در این متن ضبطشده ۹ گزینه برای شهروند اعلام میشود که شامل موضوعاتی نظیر کموکیف کالا، چالشهای تولید، نماد تجاری، سامانه یکپارچه خودرو و ثبت گزارشهای مردمی برای تخلفات است. آنچه در این باره میتوان گفت، این است که مردم برای ثبت هرگونه گزارش تخلفات باید تا گزینه اعلامی که شماره ۸ بود، پشت خط منتظر بمانند.
در این پنجبار تماس موفق با وجود ثبت کلید۸ (این کلیدمربوط به ثبت گزارش تخلفات و سوءمدیریت است) و گذشت زمان انتظار سهدقیقهای، موفق به ارتباط با اپراتور این سامانه نشدیم.
بیشک ارتباط مردمی با سامانه۱۲۴ نقش حیاتی در حفظ حقوق مصرفکنندگان، نظارت بر بازار و اعتماد عمومی ایفا میکند. این نکته را نمیتوان نایدیده گرفت که هرگونه ضعیف یا قوی عمل کردن این سامانههای مردمی میتواند بسترساز یک جامعه مشارکتجو و ناظر یا یک جامعه منفعل بر عملکردها باشد.